Singapore en de moderne backpacker.

Alweer een verslag? Ja. Twee redenen; we lopen wat achter met ons verhaal en het regent hier echt hard. Dus een mooie gelegenheid om jullie wat te vertellen over de moderne packpacker. D.w.z. de packpackers zoals wij die hier ontmoet hebben. Nou ja ontmoet hebben?

Maar eerst iets over Singapore. Vanuit Kota gevlogen met Air Asia, een aanrader wat deze maatschappij is spotgoedkoop, naar Johor Bahru. Vandaaruit weer met zo'n drie bussen de grens over. Aan de grens met singapore werden we uit de rij genomen want men kon iets niet vinden in onze paspoorten wat er in moest staan............ Wat dat was hebben ze ons niet duidelijk kunnen maken, maar na enige tijd mochten we toch de grens over. Eenmaal in Singapore maakten we kennis met een modern packpackershostel. Overal is wifi en er staan overal computers vrij in te loggen. Je kan er van alles huren zoals handdoeken en universele opladers. En wat doet de moderne packpacker, die komt binnen gaat naar zijn kamer neemt een douche en trekt weer de meest moderne kleding aan (dus geen verfromfraaid t-shirt, afritsbroek en bergschoenen meer maar voor de vrouwen een minirokje, hemdje en flip floppers (teenslippers) en voor de mannen de meest moderne boxershort, bermuda en dezelde f.f. Dan komen de laptops te voorschijn en men gaat op zoek naar........................ geen bier drinken op een terras, geen gesprekken met andere reizigers, geen weer op zoek gaan naar waar vind ik nou de bus/ treindie je nodig hebt. (Ze halen alle informatie van internet.) Naast de laptop ligt het mobieljte en worden er net zo gemakkkelijk gesprekken met het thuisfront gevoerd (aan de taal te horen die gebruikt wordt) als dat men de laptop gebruikt. De hostels hebben zich aangepast aan de huidige packpacker en dat levert, voor ons, dan soms ook leuke verrassingen op. Zo werden we blij verrast met een door het hostel georganiseerde avond. Zeven personen die gedichten hadden gemaakt over backpackers droegen deze voor. Dit alles ondersteund met bijpassende muziek. We herkenden ons in de gedichten en ook de moderne packpacker bleef niet onbenoemd. Kortom: we hadden een leuke avond.

Waarom we in hostels vertoeven hier in Singapore? De hostels hebben als beleid dat ze geen ' locals' toelaten. Vele locals willen goedkope kamers huren voor een nacht maar er maar een paar uur van gebruik maken............... dit levert veel ' onrust' in de nacht op en garandeert geen veiligheid meer. De budgethotels hebben een ander beleid. Singapore kent heel veel gastarbeiders met name uit India, Bangladesh en Pakistan. Deze mensen werken hier een paar jaar, voor 200 euro per maand, en gaan dan weer terug naar land van herkomst.

Singapore; een smeltkroes van culturen en de daarbij behorende talen. Een stad van uitersten. Ons, inmiddels twee hostel hier, staat in little India. De sfeer hier doet je in India wanen. De geuren van de curry's, de bloemen die ze offeren in de tempels, de wierook en de parfums die de mannen gebruiken voor ze gaan bidden en de warmte van Singapore vormt een wereldje op zichzelf. 'In het weekend wordt dit nog eens versterkt door de vele mannen op straat. Alle Indieers die hier tijdelijk werken komen dan naar dit gedeelte van Singapore om elkaar te onmoeten. Zo zonder drankjes of eten staan en zitten ze bij elkaar. Heel speciaal om te ervaren. We moesten ons een weg banen naar het hostel maar het voelde niet een moment ongemakkelijk. Integendeel, het ademde iets gemoedelijks uit. Zo kent Singapore ook een Chinese wijk. Ook hier komen vele Chinezen naar toe, overdag om met elkaar te dammen. De dammers hebben dan veel publiek. Er schijnt ook een Nederlandse wijk te zijn, maar deze hebben wij links laten liggen.Naast deze gezellige en sfeervolle wijken kent Singapore HEEL VEEL winkelcentra. In deze centra hebben alle dure merkeneen zaak. Nu is het daar al volop Kerstmis............ de straten zijn al versierd. Het enige wat nog ontbreekt zijn de kerstliederen..... Naast de vele winkelcentra die er al zijn, zijn er ook nog vele in aanbouw. Ook deze centra laten wij links liggen. Wij hebben onze aandacht gericht op de ZOO en de nacht safari. De Zoo was in een woord geweldig. Ze hebben een stuk regenwoud zodanig ' ingericht' dat de dieren die er verblijven in eenzo natuurlijke omgeving kunnen leven. Verder heeft ze zoo een educatief karakter. We hebben een volle dag doorgebracht in de zoo en van het begin tot het eind hebben we genoten van wat we zagen. (Foto's volgen want we hebben inmiddels een advies gekregen over hoe we foto's kunnen verkleinen met een gratis programma.) De nacht safari. Op zich een leuke ervaring. Via diverse wandelingen kon je het wild aanschouwen. Natuurlijk geeft de nacht er ook een bepaalde dimensie aan maar als je eenmaal de Serengenti in Afrika hebt gezien dan moet je zo'n nachtsafari niet meer doen. Je wilt altijd hetzelfde ervaren en dat kan niet.

Hiermee komt er eind aan ons bezoek aan Singapore en gaan we naar Maleisie. De nachtbus moet ons in 9 uur naar Lumut brengen. Vandaar nemen we de ferry naar Pankor. Daar hopen we een mooi ' chalet' aan het strand te kunnen huren en daar eindelijk de boeken uit de rugzak te kunnen halen. Ons laatste hostel hier was een zolderkamer met drie kleine dakraampjes, een fan en een nachtlampje. Geen licht om bij te lezen en ook de temperatuur nodigde niet uit om te gaan zitten lezen. Om te slapen oke maar daar hield het dan ook echt op.

Tot zover en de groetjes van Grietje en ans

La Belle Bavarde

Heerlijk, jullie verhalen. Twee in een keer gelezen. Ik had deze week niet zo veel tijd. Heb dus maar lekker met mijn boterham [mag niet, vloeken ook niet] voor het scherm gezeten.

jouke/callista

Hallo grietje en ans het heeft even geduurd voordat jullie een reactie kregen van ons. Maar we hebben 8 dagen in dokkum op de kids gepast. Alles ook nog niet gelezen bekaf natuurlijk. Jullie beleven van alles en volgens mij is het prachtig allemaal, misschien als we wat ouder zijn dat we dat ook maar moeten gaan doen als ik alles zo lees dan beleef je de gekste dingen. Het gaat hier verder allemaal goed met iedereen, en met jullie ook gelukkig. Het duurt alleen wel heel lang dat jullie weg zijn. Ik hoop dat jullie nog heel veel mooie dingen gaan zien en meemaken, maar dat zal wel los lopen . Nou meiden heel veel groeten en reis plezier maar weer en een dikke tuut van ons

Stacey

Hola!
Geweldig verhaal! Onthouden jullie de namen van de hostels voor me? Heb mailtjes naar je mailadres gestuurd, maar schiet me ineens te binnen dat je die waarschijnlijk nog steeds niet kunt openen. Even in het kort: Galapagos was ge-wel-dig! Zit nu in Quito - Ecuador. Jullie hebben me lekker gemaakt met die curry, en aangezien het etenstijd is ga ik op zoek naar een restaurant die dat serveert. :)
Liefs en een dikke kus voor jullie!